Дата: 28 Юни 2022
Модата като начин на живот
Women4Business / Снимка: Костадин Кръстев-Коко
Кристин Желязкова,
основател на Christine fashion, разкрива тайните на успеха в модната индустрия
Christine fashion дефилира сред български и световни марки и дизайнери на градска мода на Sofia Fashion Week 2022. Какво беше посланието на вашата колекция?
Последните години модата в България се развива динамично. Досега сме участвали на три издания на Fashion Week. На ревюто представихме част от пролетната ни колекция в свежи и ярки цветове, носещи настроение и усмивки. Освен ежедневната ни линия представихме и официална насочена към специални поводи и абитуриентски балове.
Неотдавна Christine fashion спечели статуетката на Business&Fashion Awards в категория „Най-бързо развиващ се моден бранд“. Какво ви прави толкова успешни?
Отличието дойде в момент, когато излизахме от тежкия период за нас по време на пандемията и бе признание за това, че вървим по правилния път. През 2015 г. започнахме с една шивашка машина и двама души, а в момента работим с голям екип професионалисти и се радваме на хиляди доволни клиенти. Годишно правим по пет-шест колекции с общо 200 нови модела. За последните три години имаме шест пъти ръст в продажбите. Успешни и различни ни прави начинът на работа. Изработваме дрехи и по индивидуални размери и ремонти без оскъпяване. За нас това е допълнителен труд и промяна в кройките, но носи много позитиви и удовлетворение за клиентите, че ще получат дреха, направена специално за тях. Случвало се е да изпълняваме спешни индивидуални поръчки за един ден, за часове, от кроенето до изпращането, а понякога сме доставяли и лично с наш транспорт. Тази топла връзка ни създаде ядро от лоялни клиенти, за които предоставяме постоянни отстъпки и привилегии да разгледат и поръчат новата колекция още преди пускането ѝ на пазара.
Как влязохте в света на модата?
Още от детството ми усетът и усещането за мода са били винаги част от заобикалящия ме свят. Моята майка ми е разказвала, че едва на 4-годишна възраст съм вземала парче плат и съм сътворявала дрехи по себе си. В школа по изобразителни изкуства открих таланта си да рисувам и изработвам дрехи от найлони и хартия за различни изложби. На 18 започнах да създавам ръчно изработени бижута – уникати. С това изпитах удоволствието да създавам и творя. Така спечелих първите си клиенти. Голямата ми мечта да създавам дрехи с мой бранд се сбъдна, две години по-късно с много труд и ентусиазъм се превърна в реалност. С моята майка положихме началото на Christine Fashion. Голяма част от успеха си дължа на това, че имам в нейно лице перфектния бизнес партньор. Тя е мой приятел, който се радва искрено на успехите ми и застава безусловно до мен. Често начело, за да ми помогне да посрещна и преодолея трудностите. Работата ни заедно съчетава редица качества и допринася за още повече увереност, успехи и отличия в модата.
Каква е целта и мисията на бранда?
Стараем се към цялостна концепция в колекциите ни и професионализъм от създаването на дрехата до представянето ѝ на пазара. Предлагаме ежедневна, бизнес и официална линия с цел да достигнем до широк кръг клиенти – жени с вкус и усет към красивото. Непрестанно инвестираме в оборудване и материали, които да гарантират перфектно качество на продуктите ни. Залагаме на платове и материали само от най-висок клас. Целта ни е да създаваме продукт на световно ниво на достъпни цени за българската жена. Дрехи, произвеждани в България от хора с образование, които успешно да се конкурират с чуждите модни брандове, които търсят ниска себестойност с производство в страни с нископлатена работна ръка. Аз не приемам този начин на правене на бизнес.
Каква стратегия приложихте, за да популяризирате бранда ?
Стартирахме с онлайн магазин. Аз съм от поколението, израснало и възпитано в социалните мрежи, и смятам, че там няма универсални стратегии за успех. Обожавам да давам живот на дрехите ни и със снимките им те да носят специален дух. Създаваме колекциите ни с мисъл и за местата, където ще бъдат снимани. Първата ни фотосесия през 2015 г. снимахме на Халкидики на красиво и екзотично място. Основната ни стратегия е да представяме дрехите ни на красиви локации. Освен в България сме снимали и в Милано, Париж и езерото Комо. Имаме екип от професионални фотографи, гримьори и фризьори. Моделите, които снимаме, съчетават неустоим стил и красота с уникалността на нашите дрехи. На някои от колекциите ни моделът съм именно аз и така личната ми връзка с клиентите е още по-силна. В социалните медии създаваме настроение и даваме информация за посланието на цветовете и материите. В мрежите достигаме до много хора, които харесват начина, по който представяме бранда.
Как създавате стойност за вашите клиенти?
Не робувам на модни тенденции. Не харесвам бързата мода, която нанася непоправими щети на природата с въглеродните емисии. Старая се дрехите, които създавам, да са винаги модерни. Имаме клиенти, които купуват цялата колекция – от тениската, ризата, сакото, с идеята лесно да комбинират материи и цветове. Моделите ни носят изразен стил и лесно се съчетават с предишни колекции. Също така са и много практични. Една ежедневна дреха лесно може да се представи и като официална, когато се комбинира с висок ток. Разработваме собствени платове. С графични дизайнери правим принтове за платове, създадени за нас. Използваме много ръчна декорация и работим с кристали и камъни Swarovski.
Как развихте умението да управлявате процесите от създаване на продукта до маркетинга и рекламата?
Много хора мислят, че да създаваш дрехи е лесна работа, но това далеч не е така. Истината е, че тя за мен е начин на живот. Участвам и мога да изпълнявам всички функции в създаването на всяка дреха. От избора на плат и перфектна кройка до скрояването и ушиването. Участвам в заснемането и популяризирането на продуктите ни. Когато човек знае какво точно прави и как се прави е изключителен плюс, за да можеш да създадеш качествен продукт и да ръководиш екип.
През какви трудности минахте?
В началото на пандемията през 2020 г. продажбата и търсенето на дрехи беше сведено до минимум. Преорганизирахме производството си в шиенето на маски за няколко месеца, за да задържим персонала си и да останем на пазара. Положили сме много усилия да съберем висококвалифициран и образован екип и не може да си позволим да го загубим. Неволята ни сплоти още повече и ни даде сили да тръгнем отново нагоре и да задържим клиентите. За да може клиентите ни лесно и удобно да тестват дрехите ни, пуснахме безплатна доставка до личен адрес, което остана и до днес. Това изисква допълнителен ресурс, но усилията ни се оцениха от клиентите.
Кой според вас е вашият ключ към успеха?
За мен постепенното развитие е правилното. Да се научиш чрез допусканите грешки във времето да правиш нещата по правилния начин. Стремя се към устойчив успех – да те оценят, да се задържиш и да продължиш да се развиваш. Водещото при нас винаги са били любовта към модата и създаването на красота.
Как влязохте в киното?
Много често самите клиенти стават посланици на нашия бранд, като привличат погледи, носейки дрехите ни. Една от актрисите в игралния филм „Завръщане“ – Райна Караянева, се беше влюбила в тоалет на наша клиентка и така започна всичко. Освен във филма нашите тоалети бяха избрани от Райна Караянева и Диляна Попова за официалната обложка и билбордове. Голям успех имахме и с една от последните ни колекции, заснети с фотограф Коко Кръстев и Диляна Попова. Обличаме водещи и в телевизията.
Какви рискове поехте по пътя?
През годините сме поемали много рискове. Най-големия поехме преди година, като отворихме по време на пандемия първия ни физически магазин в Стара Загора. Във време, когато много други затваряха техните обекти и минаваха към онлайн търговията. Поехме риска заради клиентите, които с нетърпение очакваха да се докоснат на живо до нашите дрехи. Магазинът ни се намира в сграда – паметник на културата, и е с интериор по мой дизайн. Той е близо до ателието ни, което ни позволява да разгърнем пълния си потенциал – среща с моделиер, взимане на размери, експресна корекция, докато пият кафето си. Прекарвам част от времето си там, за да бъда по-близо до клиентите ни и да се докосна до техните желания и мнения.
Каква е цялостната ви визия за развитието на Christine fashion?
Бъдещето е свързано с разрастване на бранда с физически магазини в повече градове, за по-голямо удобство на нашите клиенти. Всеки ден посрещаме хора от различни краища на България, които с нетърпение ни очакват и в техния град. Стремим се към увеличаване на производството и артикулите, които предлагаме. Надявам се с времето да се разширим и извън пределите на България. Аз вярвам в Американската максима, че „Единственото доказателство за успеха е самият успех”. Убедена съм, че мога да създавам и дарявам красота и се възползвам от всичко, което може да убеди повече хора, да приемат и споделят Красотата. Най-добрата стратегия за успех днес е да искаш, да можеш и да го правиш.
127